Brev Från Kolonien

Brev från kolonien

 

Hejsan morsan, hejsan stabben.

Här e’ brev från älsklings grabben.

Vi har kul på kolonien,

vi bor tjugoåtta gangstergrabbar

i en…

 

..stor barack med massa sängar.

Kan ni skicka mera pengar?

För det vore en god gärning,

jag har spelat bort vartenda dugg på tärning.

 

Här e’ roligt vill jag loba

fastän lite svårt att sova.

Killen som har sängen över mej

han vaknar inte när han behöver, nej!

 

Jag har tappat två framtänder

för jag skulle gå på händer

när vi lattjade charader

så när morsan nu får se mej får hon spader.

 

Uti skogen finns baciller

men min kompis han har piller

som han köpt utav en ful typ

och om man äter dem blir man en jättekul typ.

 

Jag är inte rädd för spöken

och min kompis, han har kröken

som han gjort utav potatis

och den säljer han i baracken nästan gratis.

 

Våran fröken är försvunnen,

hon har dränkt sig ut i brunnen

för en morgon blev hon galen

när vi släppte ut en huggorm i matsalen.

 

Föreståndar’n han har farit

han blir aldrig va’ han varit

för polisen kom och tog hand

om honom förra veckan när vi lekte skogsbrand.

 

 

Uti skogen finns det rådjur,

i baracken finns det smådjur

och min bäste kompis Tage

han har en liten fickkniv inuti sin mage.

 

Honom ska vi operera.

Ja, nu vet jag inge’ mera.

Kram och kyss och hjärtligt tack se’n,

men nu ska vi ut och bränna grannbaracken

.brev

Av: Cornelis Wreesvijk

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. faisal
    Sep 10, 2007 @ 17:02:30

    Kan ni skicka mera pengar?

    Svara

  2. snobol
    Nov 26, 2014 @ 00:52:26

    Det är värt att notera att Cornelis inte komponerade den här sången, utan översatte den amerikanska sången ”Hello Muddah, Hello Fadduh (A Letter from Camp)”, se http://en.wikipedia.org/wiki/Hello_Muddah,_Hello_Fadduh_(A_Letter_from_Camp)

    Svara

Kommentera

