Igelkottaskinnet

Igelkottaskinnet

 

Och gubben han sade till gumman sin:

Sätt en lapp ut i byxan min, ut o ändanom, uti

Ändanom, allt uti byxorna i ändanom.

 

2. och gumman hon gick sig till skogen en natt

och där ska ni se hon en igelkott fick fatt,

som sprang på sina ben, som sprang på sina ben,

som sprang på sina ben ute i månens sken.

 

3. och gumman hon tog sitt igelkottaskinn

och alla vassa taggarna vände hon in

uti ändanom, uti ändanom,

allt uti byxorna i ändanom.

 

4. och gubben han hoppa, han skrek och han svor:

Jag tror själa hin uti byxorna for

Uti ändanom, uti ändanom,

Allt uti byxorna i ändanom.

 

5. och gubben han tog sina byxor och gick,

och då kan ni veta vad käringen fick

uppå ändanom, uppå ändanom,

allt uppå byxorna i ändanom.

 

6. Men då tog gumman ett ekorrskin,

de lenaste håren vände hon in

uti ändan om, uti ändan om

allt uti byxorna i ändanom.

 

7. och då blev gubben så glad i sitt sinn

han klappa och pussa käringen sin

uti ändanom, uti ändanom.

Allt uppå byxorna i ändanom.

 

 

 

 

igelkott

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Jessica Andersson
    Dec 15, 2008 @ 15:09:19

    HEJ
    Jag e en 17årig tjej och pluggar musikal på gymnasiet
    Jag fick höra en visa när jag va liten och undrar om inte ni kan hjälpa mig?
    Det enda jag vet i den visan är:
    Det var på den tiden då den benlöse sprang
    Och den fingerlöse spelte klave’ så de klang ….
    Sen kan jag inte mer o vet inte heller nån annan som kan den. Ja undrar om ni känner igen den Den skulle nog heta Igelkotta skinnet -eller nått sånt men har i alla fal inte funnit nått.. Om ni vet nått eller har lyricsen kan ni väll skicka dem till mig Det vore jätte snällt ! M.V.H Jessica Andersson

    Svara

  2. Martin
    Okt 17, 2009 @ 20:32:21

    Jag hittade en text här på nätet;

    Och det var på den tid då den benlöse sprang

    Och den fingerlöse spelte på guitarr så det klang

    och den döve hörde på

    och den lame kunde gå

    och de blinda kommo springande att se därpå

    Den sjöngs när ja var liten hemma i Värmland.

    Svara

  3. Nina
    Okt 31, 2009 @ 01:44:17

    Jag är oxå en 17-årig tjej som letar efter en sång.

    Och vad jag kommer ihåg så fanns orden , igelkotten , igelkatt med och något om en potatis.haha

    Men kan inte hitta någon sådan sång någonstans.

    Någon som vet vilken jag menar?

    Svara

  4. nasorenga
    Sep 22, 2012 @ 03:33:40

    Verserna 2, 6 och 7 hör inte hemma i denna visa.

    Svara

Kommentera

